ISU BERKAITAN PELAJAR

ROTAN: DULU DAN SEKARANG 


‘Semua guru adalah guru disiplin’.  Suatu masa dahulu, semua guru berperanan sebagai guru disiplin bagi membentuk disiplin pelajar ke arah yang lebih baik.  Guru disiplin bukan sahaja berperanan untuk mengawal tingkah laku pelajar tetapi menjadi orang yang paling layak untuk memberi hukuman yang setimpal dengan perbuatan atau salah laku yang dilakukan oleh pelajar.  Walaupun mendapat maklum balas yang kurang baik daripada anggota masyarakat khususnya, pelaksanaan hukuman rotan masih tetap dijalankan.
Menyorot kembali zaman persekolahan era 60-an dan 70-an, pelaksanaan hukuman rotan disekolah pastinya mendapat sokongan daripada ibu bapa.  Ibu bapa berpendapat, gurulah orang yang paling layak mendidik anak mereka dan tidak salah sekiranya anak mereka dihukum andai pasti mereka telah melakukan kesalahan.  Pelajar pada waktu itu pula, takut untuk mengadu kepada ibu bapa mereka kerana bimbang akan menerima sekali lagi hukuman yang sama kerana ibu bapa meraka jelas memandang tugas guru sebagai pendidik dan pembentuk masa depan anak mereka.  Walaupun sakit akibat dirotan tetapi rasa sakit itulah yang mampu membentuk nama-nama besar pada hari ini.

Namun begitu, senario di atas berakhir begitu sahaja pada masa sekarang.  Sistem pelaksanaan hukuman telah berubah secara tidak langsung kerana dipengaruhi oleh faktor persekitaran.  Guru yang menghukum dan merotan pelajar pada masa kini dianggap ketinggalan zaman dan pastinya guru tersebut akan menerima ‘hukuman’ daripada ibu bapa.  Ibu bapa pada masa sekarang berpendapat bahawa mereka adalah orang yang bertanggungjawab dalam pembentukan sahsiah dan disiplin anak mereka.  Guru hanyalah berperanan sebagai pendidik di sekolah dan tidak lebih daripada itu.  Ada ibu bapa yang sanggup mengambil tindakan undang-undang dengan mengenakan saman kepada guru demi melindungi hak anak mereka.  Namun begitu, ada juga ibu bapa yang sanggup mengambil jalan pendek dengan memukul guru tersebut sebagai ‘ganjaran’ dan seterusnya membuat laporan polis mengenai tindakan guru terbabit.

Dalam hal ini, siapa yang harus dipersalahkan?  Baik guru mahupun ibu bapa, kedua-duanya punya tanggungjawab yang harus dilaksanakan sebaik mungkin kerana corak yang mereka warnakan akan memberi kesan pada masa akan datang.  

 DISIPLIN PELAJAR:

 TANGGUNGJAWAB SIAPA?



Setiap kali menyebut atau mendengar perkataan disiplin pelajar, yang terbayang dimata kita adalah gambaran pelajar yang nakal, jahat, sombong, berlagak, dan pelbagai bayangan negatif yang lain.  Perbezaan penggunaan istilah dan gelaran tersebut sebenarnya dapat menjelaskan tahap-tahap pembentukan disiplin diri yang diajar dan diamalkan oleh seseorang individu dalam kehidupan seharian mereka. 

Pada umumnya, masalah disiplin pelajar sekolah hanya berkisar pada tahap kenakalan mereka sahaja seperti ponteng sekolah, ponteng kelas, merokok, melepak, merosakkan harta benda awam dan yang seumpamanya.  Namun, masalah disiplin pelajar pada hari ini, mereka semakin berani melakukan pelbagai perbuatan songsang yang bercanggah dengan norma masyarakat dan undang-undang negara.  Sebelum pelajar kita tersasar lebih jauh, semua pihak seharusnya memainkan peranan masing-masing dan mengambil langkah segera untuk membendung disiplin pelajar agar mereka tidak terjebak dengan masalah yang lebih serius seperti pembunuhan, mengandung anak luar nikah atau kes rogol pelajar.  Dalam kes seumpama ini siapa yang patut dipersalahkan?

Dalam membicarakan permasalahan ini seharusnya kita tidak saling menuding jari kepada orang lain.  Seharusnya kita sedar dan insaf pertambahan masalah disiplin pelajar merupakan tanda-tanda awal ada kesilapan pada bahagian-bahagian tertentu dalam sistem pendidikan sama ada pendidikan formal atau tidak formal.  Pendidikan bukanlah hanya tanggungjawab pihak-pihak tertentu tetapi ia adalah satu amanah dan juga tanggungjawab semua pihak yang merangkumi individu, ibu bapa, keluarga, masyarakat dan juga negara. 

Dasar pendidikan telah digubal dengan begitu cantik dan disesuaikan dari semasa ke semasa untuk meningkatkan mutu sistem pendidikan bagi memenuhi keperluan semasa dan juga masa akan datang.  Konsep dan proses pendidikan yang merangkumi aspek jasmani, emosi, rohani, intelek, dan sosial sebenarnya satu adunan yang cukup lengkap bagi melahirkan induvidu pelajar yang waja dan penuh dengan sifat seorang insan.  Namun, di mana silapnya sehingga negara kita kerap digegarkan dengan cerita dan berita masalah disiplin pelajar yang semakin meruncing.  Siapakah sebenarnya yang perlu bertanggungjawab?

Disaat negara menunjukkan prestasi mantap dari segi ekonomi dan meningkatkan penggunaan teknologi, masalah disiplin pelajar ini semakin menunjukkan taring dan sedikit sebanyak mencalar imej negara yang sedang ghairah ke arah Wawasan 2020. Amat mendukacitakan apabila pelajar yang diasuh sebagai pelapis peneraju negara pada masa depan mempunyai jati diri yang lemah, emosi yang rapuh dan tahap intelektual yang cetek.  Adakah kita masih punya masa untuk mengubahnya?

No comments:

Post a Comment